Menu

Rama, passe-partout i obraz – co jest piękne?

Piękna oprawa obrazów z passe-partout

Obraz oprawiony razem z passe-partout prezentuje się znacznie lepiej. Większość naszych klientów poszukuje białego passe-partout – jest to w każdym razie zawsze dobry wybór także dla tych, którzy niechętnie eksperymentują podczas oprawy obrazów. Lecz przyszło Ci już kiedyś na myśl, aby wypróbować kolorowe passe-partout? A jak wygląda kwestia wielkości passe-partout?

Wymiary standardowe są zawsze dobrym wyborem, lecz każdy obraz posiada swoje indywidualne piękno: Być może do Twojego obrazu pasować będzie mniejsze wycięcie wewnętrzne lub będzie się silniej prezentować z większym formatem zewnętrznym.

Jak już Ci się pewnie dobrze wydaje, passe-partout jest co najmniej tak samo ważnym towarzyszem dla obrazu jak i rama. Opłaca się więc te wszystkie trzy elementy – obraz, ramę oraz passe-partout traktować jako jedną estetyczną całość. Warto zapamiętać trzy pomocne zasady dla stworzenia perfekcyjnej oprawy.

Czytaj dalej i dowiedz się jak utworzyć udaną kombinację z obrazu, ramy oraz passe-partout!

Poznaj passe-partout w sklepie

Kiedy passe-partout pasuje do obrazu?

Piękno jest pojęciem względnym – to dotyczy także sztuki. Mimo wszystko istnieje ważna reguła pomocna przy wyborze właściwego passe-partout, nie ważne czy pod względem koloru, powierzchni czy wielkości wycięcia wewnętrznego lub formatu zewnętrznego.

Pierwsza zasada to: „Passe-partout zawsze powinno optycznie służyć obrazowi”.

To znaczy, że passe-partout powinno podkreślać oprawiony obraz oraz jego wymowę nie konkurując z nim wizualnie. Pamiętaj o tym, że passe-partout ma znaczący wpływ na to, jak oprawione dzieło będzie się ogólnie prezentowało.

Passe-partout z kolorowym wycięciem wewnętrznym subtelnie akcentuje detale obrazu.

Jaki kolor powinno mieć passe-partout?

Można się łatwo domyśleć, że podczas wyboru odpowiedniego passe-partout wpierw powinno się brać pod uwagę wybór koloru. Warto przy tym wiedzieć, że dostępne są passe-partout dwu- oraz jednokolorowe.

Dwukolorowe passe-partout oznacza, że okładka wierzchnia (warstwa górna) jest innego koloru niż rdzeń (warstwa średnia). Jakie wybrać passe-partout? Całe w jednym kolorze, czy dwukolorowe? Dalej porównujemy zalety kolorowych i białych passe-partout.

Odważ się na kolorowe passe-partout

Kolor rdzenia widoczny jest na wycięciu wewnętrznym, przez co obraz subtelnie otoczony jest kolorową krawędzią wewnętrzną, na przykład, czarną, czerwoną, niebieską lub zieloną.

Może to tworzyć miły dla oka efekt wizualny, jeśli chcesz zaakcentować jakiś szczegół obrazu, bez odrywania uwagi od innych elementów obrazu. Kolorowa okładka wierzchnia tworzy natomiast pewną siebie inscenizację oraz nadaje obrazowi mocy i wymowy.

Czerwone passe-partout doskonale pasuje do piór papugi.

Stylowe i zawsze pasujące: białe passe-partout

W przypadku jednokolorowych passe-partout zarówno rdzeń jak i okładka wierzchnia mają ten sam kolor. Z pewnością najczęstszym wariantem jest kompletnie białe passe-partout, ponieważ zawsze dobrze wygląda bez konieczności eksperymentowania.

Jednak opłaca się znać obszerną różnorodność kolorów passe-partout, aby móc rozważyć także inne imponujące opcje.

Większe czy mniejsze wycięcie wewnętrzne? Co wygląda dobrze?

Wielkość wycięcia wewnętrznego na ogół zależy od formatu obrazu. Dla łatwiejszego montażu wycięcie wewnętrzne powinno być o 0,5 do 1 cm mniejsze niż obraz. Wtedy obraz łatwiej będzie można umieścić za wycięciem.

Jednocześnie passe-partout powinno jak najmniej zakrywać obraz. Dlatego pod względem wycięcia wewnętrznego obowiązuje następująca zasada: „Tak duże jak potrzeba, ale możliwie małe“. Passe-partout jest jednak również idealne do oprawy obrazów uszkodzonych na krawędziach lub rogach – zakryje ono ewentualne plamy, zagięcia lub pęknięcia.

Już małe wycięcie wewnętrzne wystarczy, aby ukryć różne takie skazy.

Wybór passe-partout o większym formacie zewnętrznym – przykład

Passe-partout w formatach standardowych ułatwiają, szybkie znalezienie odpowiedniego passe-partout. Takie passe-partout mają zawsze odpowiednio takie same proporcje odnośnie wycięcia wewnętrznego oraz szerokości.

Przykład: Załóżmy, że posiadasz obraz o wymiarach 20 x 30 cm. Pasujące standardowe passe-partout posiada wymiary zewnętrzne 30 x 40 cm (wycięcie wewn. 18 x 28 cm). To oznacza, że passe-partout standardowo posiada na wszystkich czterech stronach szerokość 5 cm. To dobrze, ale żeby nadać obrazowi silniejszej wymowy, sprytniejszym rozwiązaniem pod względem estetycznym będzie szersze passe-partout. Posłużmy się dalej naszym przykładem.

Dla obrazu 20 x 30 cm proponujemy więc passe-partout o formacie zewnętrznym 40 x 50 cm (i wycięciem wewnętrznym 18 x 28 cm). W tym przypadku passe-partout po każdej stronie posiada szerokość 10 cm, dzięki czemu obraz mocniej wysuwa się na pierwszy plan. Szersze passe-partout powinny być stosowane przede wszystkim przy obrazach mniejszych formatów do formatu DIN A4 włącznie.

Obowiązuje zasada: „Obraz wygląda lepiej z szerokim passe-partout niż z wąskim passe-partout“.

Chcesz się dowiedzieć więcej o formatach standardowych i passe-partout na wymiar? To zapraszamy do przeczytania naszego artykułu „Passe-partout i rama – jak duże musi być passe-partout?“.

Szerokie passe-partout na ogół wygląda lepiej niż węższe.

Papier, len, aksamit, bawełna: powierzchnie passe-partout

Do tej pory opisaliśmy, jak bardzo kolor oraz szerokość passe-partout wpływają na estetykę oprawionego obrazu. Kolejnym aspektem, który możesz wziąć pod uwagę, jest rodzaj powierzchni passe-partout.

Papier, len, aksamit, bawełna są to najczęstsze materiały passe-partout. Powierzchnia w zależności od materiału może być gładka, nadrukowana lub strukturalna. Oto ich poszczególne cechy:

  • Len się nie strzępi, jest antystatyczny i mniej podatny na zabrudzenie. Jest on poza tym bardzo wytrzymały i dlatego doskonale nadaje się do częstszej wymiany motywów.
  • Wizualny efekt jedwabiu lub weluru może być różny ze względu na kierunek włókien – wygląd może sprawiać wrażenie gładkie kub szorstkie.
  • Bawełna ma zawsze atrakcyjny wygląd i jest przyjemna w dotyku. Pod względem wizualnym nadaje obrazowi struktury i plastyczności.
Delikatne passe-partout z jedwabiu pasuje do obrazu z dmuchawcami.

Jak dobrać passe-partout do ramy?

Jak wyjaśniliśmy powyżej na podstawie przykładu, szerokość passe-partout wywiera znaczny wpływ na percepcję obrazu. Lecz także rama odgrywa tu ważną rolę. Jak umiejętnie dobrać passe-partout i ramę?

Szerokie passe-partout w wąskiej ramie tworzy pełny elegancji ogólny wygląd. Szczególnie dobrze prezentują się w tym przypadku passe-partout z kolorową okładką wierzchnią. Wąskie passe-partout w szerokiej ramie prezentuje się w bardziej powściągliwy sposób. W tym przypadku najlepsze są białe passe-partout.

Szerokie passe-partout nie utraci swojego efektu w bardzo rzucających się w oczy ramach jak np. bogato zdobionych ramach barokowych.

Rama, passe-partout i obraz tworzą jedność

W naszym artykule pokazaliśmy, że zarówno kolor, szerokość oraz struktura powierzchni passe-partout mogą pozytywnie wpłynąć na estetykę obrazu.

Te trzy zasady pomogą Ci w uzyskaniu idealnej oprawy:

Zasada dotycząca passe-partout:  „Passe-partout zawsze powinno optycznie służyć obrazowi”.

Zasada dotycząca wielkości wycięcia wewnętrznego: „Tak duże jak potrzeba, ale możliwie małe“.

Zasada dotycząca szerokości passe-partout: „Obraz wygląda lepiej razem z szerokim passe-partout niż z wąskim passe-partout“.

Życzymy udanej oprawy!

Artykuły pasujące do tego tematu
Sklep internetowy z ramami do obrazów, ramkami do zdjęć i passe-partout. Wysyłamy ramy na terenie całej Polski.