Menu

Ramy do obrazów malowanych po numerach
Rama dla Twojego dzieła

Jeśli nie ma dla Ciebie nic bardziej relaksującego, niż spędzać czas wolny malując po numerach, to prawdopodobnie patrząc dumnie na ukończone własne dzieło chcesz powiesić je na ścianie. Jednak znalezienie odpowiedniej ramy może przysporzyć bólu głowy i zamienić satysfakcję z dzieła w frustrację. Aby Ci tego oszczędzić zebraliśmy dla Ciebie przegląd pasujących ram, który pomoże Ci wybrać odpowiednią ramę dla Twojego obrazu.

Estetyka i ochrona: Dlaczego oprawiać w ramy własne obrazy?

Rama chroni obraz.

Jeśli skończyłeś już malować obraz, to koniecznie pomyśl o oprawieniu go w ramy, ponieważ rama nie tylko uzupełnia dzieło wizualnie, ale może nawet pozytywnie wpłynąć na jego odbiór. Nie bez powodu ramy do obrazów nazywa się także towarzyszami obrazu. Wymienić można cztery aspekty, które decydują o wyglądzie listw ramy: wymiary profilu, jego kształt, kolor oraz materiał, z jakiego jest wykonany.

Za oprawą własnoręcznego dzieła w ramy przemawiają nie tylko powody estetyczne, lecz także jego ochrona. Szkodliwe wpływy środowiska jak wilgoć, promieniowanie UV, kurz i pleśń mogą spowodować nieodwracalne szkody i w rezultacie zniszczyć obraz. Jednak nie każda rama będzie dobra dla każdego obrazu. Typ ramy dobrać należy w zależności od zastosowanych farb oraz materiału. Konkretnie znaczy to, że musisz zdecydować, czy potrzebujesz ramę ze ścianą tylną czy bez, ze szkłem albo bez szkła lub ramę, w której obraz będzie można wymienić lub ramę do blejtramów.

Tak jak każdy garnek posiada, swoją odpowiednią pokrywkę, tak samo obraz tworzy z odpowiednią ramą harmoniczną jedność. Więc i obraz malowany po numerach potrzebuje odpowiedniej ramy. Za tym przemawiają dwa niezbite argumenty:

 

  1. Wygląd: Obraz zyska estetycznej wartości.
  2. Ochrona: Rama chroni obraz przed wczesnym starzeniem i szkodami.

Ramy do obrazów olejnych i akrylowych

Ramy typu „eLki” idealne do obrazów olejnych

Większość zestawów do malowania po numerach zawiera oprócz pędzli i płótna albo farby akrylowe albo olejne. Te bowiem ze względu na ich właściwości najlepiej pokrywają ponumerowane pola. W końcu po ukończeniu dzieła nadrukowane linie i numery nie powinny prześwitywać spod farby. Jednak pod wpływem wahań temperatury farby olejne i akrylowe łatwo mogą się przyklejać do szyby ramy. To doprowadziłoby do kompletnego zniszczenia obrazu. Ponadto wiele producentów szablonów do malowania po numerach drukuje motywy na płótnach naciągniętych na blejtramach. W tym przypadku nie mamy do czynienia z płaskimi nośnikami obrazu wymagającymi ram o płaskim profilu. Wręcz przeciwnie:

Obrazy olejne lub akrylowe na płótnie wymagają ram, które zapewniają wystarczający odstęp między obrazem a szkłem ramy, czyli posiadają odpowiednio głęboki falc (fugę). Fuga ramy powinna wynosić 18–20 mm, w zależności od wysokości profilu listw krosna malarskiego.

W tym przypadku idealne są ramy typu „eLki”, w które wmontować można blejtram z naciągniętym na niego płótnem.

  • Ten typ ramy jest to nowoczesny i bardzo elegancki typ ramy pustej, czyli bez ściany tylnej i szkła, który nadaje obrazu efekt unoszenia się.
  • Ramy puste (bez szkła i bez ściany tylnej) różnorodne stylowo, w które oprawić można płótna naciągnięte na krosna malarskie. Jednak nie wszyscy producenci ram oferują tego typu ramy. Aby więc znaleźć odpowiednią ofertę, radzimy na stronie głównej pod zakładką „Marka” użyć w „opcjach filtrowania” filtr „szkło”.
Ramy do obrazów z listwą dystansową

Dla obrazów akrylowych lub olejnych na papierze nadają się:

  • Różnorodne stylowo ramy puste (z samą ścianą tylną lecz bez szkła). Także te ramy znaleźć można stosując na stronie głównej pod wybraną marką filtr „szkło”.
  • Ramy z głęboką fugą mają tą zaletę, że można je zamówić także ze szkłem, ponieważ odstęp między szkłem a obrazem jest wystarczająco duży.
  • Ramy z wmontowaną listwą dystansową serii 810 i 820 niderlandzkiego producenta ram DEHA są, dzięki wyszukanym drewnianym fornirom, nie tylko bardzo efektowne, lecz wyposażone również w wysokiej jakości szkło normalne. Listwa dystansowa o wysokości 10 mm lub 20 mm zapewnia odpowiedni odstęp między obrazem a szkłem ramy.

Ramy do obrazów malowanych po numerach na papierze

Dla obrazów namalowanych na papierze pisakami lub kredkami, czyli na płaskim i cienkim materiale, wystarczy rama z niższą lub ewentualnie średnią fugą (wysokością profilu). Głębokość fugi powinna wynosić ok. 10 mm, ponieważ wtedy pozostanie jeszcze trochę miejsca dla dodatkowego passe-partout. Podczas gdy bezkwasowe passe-partout gwarantuje długotrwałą konserwację obrazu, passe-partout wolne od ligniny (z wybielonej masy celulozowej a nie z materiału drewnianego) ma tę zaletę, że nie ulega ono zżółknieniu. Zachodzi jednak pytanie, jakie wybrać właściwe szkło, aby zapewnić optymalną ochronę z przodu umożliwiając jednocześnie przyjemny widok obrazu. Zasadniczo producenci rozróżniają cztery różne typy szkła, które najlepiej odpowiadają indywidualnym życzeniom klientów oraz wymaganiom danego obrazu:

  • Niedrogie szkło zwykłe
  • Szkło antyrefleksyjne (w zależności od producenta z dodatkową ochroną przed promieniowaniem UV)
  • Szkło z ochroną UV
  • Niełamliwe szkło akrylowe (doskonałe rozwiązanie dla pokoi dziecięcych i obrazów dużych formatów)

Tu chcemy zwrócić Twoją uwagę na trzech producentów, którzy oferują szkła do obrazów we wszystkich tych kategoriach:

Szkło zwykłe (po lewej) a szkło antyrefleksyjne (po prawej)

Aby szybko znaleźć odpowiednie szkło dla swojego obrazu, możesz na stronie głównej pod zakładką „Marka” zastosować w „opcjach filtrowania” filtr „szkło”. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na temat poszczególnych rodzajów szkła tych producentów, w takim razie opłaca się wyrywkowo zapoznać się z opisami niektórych produktów.

Czy to szkło standardowe czy muzealne: Wszystkie szkła ram do obrazów przynajmniej trzymają brud, kurz i wilgoć z dala od obrazu. A jak wygląda ochrona obrazu od strony tylnej? Najlepszą ochronę z tyłu oferują ramy do obrazów marki DEHA, której wszystkie ramy wyposażone są w bezkwasową wkładkę z kartonu. Wkłada się ją między obraz a ścianę tylną, gdzie skutecznie pochłania szkodliwe związki, zanim zaszkodzą obrazu.

Częste formaty obrazów malowanych po numerach

Chcesz zaprezentować swój namalowany po numerach obraz w szczególnym miejscu, ale rama dołączona do niego rama Ci się nie podoba? A może chcesz swoje dzieło dla urozmaicenia oprawić w nowe szaty? Płótna do malowania po numerach są najczęściej oferowane w następujących formatach:

Częste formaty obrazów malowanych po numerach

40 x 50 cm, 40 x 60 cm, 50 x 65 cm, 60 x 75 cm, 70 x 90 cm, 80 x 100 cm i 90 x 120 cm

to u nas formaty standardowe. Wybierz dla swojego obrazu:

40 x 50 cm, 40 x 60 cm, 50 x 65 cm, 60 x 75 cm, 70 x 90 cm, 80 x 100 cm90 x 120 cm

Jeśli Twój obraz posiada specjalne wymiary, które nie znajdują się w naszej ofercie,

                   rozwiązaniem może być rama na wymiar (zamówienie specjalne).

Wskazówka przed zamówieniem: Zamawiając ramę prosimy podawać format obrazu (formaty standardowe i na wymiar). Wyjątkiem są krosna malarskie (blejtramy). Zamawiając je należy podawać nie wymiary obrazu lecz wymiary zewnętrzne listw blejtramu, ponieważ płótno naciąga się na blejtram zawijając jego krawędzie o krawędzie blejtramu. Blejtram powinien być więc przynajmniej z każdej strony 5–6 cm mniejszy niż płótno.

Listwy blejtramu

Producenci zestawów do malowania po numerach oferują z resztą możliwość wyboru zestawu z blejtramem lub bez. Jeśli Twoje płótno jeszcze nie jest naciągnięte na blejtram, znajdziesz tutaj także same listwy do blejtramów i blejtramy.

Wybór odpowiedniego profilu ramy

Jeśli chodzi o szerokość profilu na naszej stronie WszystkieRamy.pl dzielimy naszą ofertę na profile bardzo wąskie (poniżej 10 mm), wąskie i średnie (od 10 mm do 40 mm), szerokie (41 do 70 mm) i bardzo szerokie (od 70 mm). Im profil jest szerszy, tym bardziej jest on stabilny i tym bardziej harmonizuje on z obrazami dużych formatów. Wąskie profile pasują natomiast bardziej do obrazów mniejszych i bogatych w detale.

Pod względem kształtu profilu łatwo można zauważyć, że bardzo się one różnią wyglądem. Wyróżnić można kształty o prostych liniach i fantazyjne, przy czym do tych pierwszych zaliczamy profile: prostokątne, w kształcie kostki, zaokrąglone, opadające lub wznoszące się do obrazu. Fantazyjne formy profili trudno tu opisać, ponieważ mają one bardzo indywidualną charakterystykę. Do najczęstszych cech należą jednak: ozdobne zaokrąglone listwy i sznury pereł na wewnętrznej krawędzi, typowe dla ram barokowych żłobienia i przeróżne ozdoby jak serca czy pełne liści łodygi.

Na koniec wspomnieć należy o stosowanych materiałach. Także tutaj ofertę możemy podzielić na kilka kategorii. Do najczęściej wykorzystywanych materiałów do produkcji listw ram należą tworzywo sztuczne, drewno oraz aluminium.

Jak ulał: Wybór profilu ramy do motywu obrazu

Rama barokowa na wymiar Heathrow

Wybór na stronach oferujących zestawy do malowania po numerach jest ogromny. Rzeczywiście jest wiele przeróżnych motywów, które aż chce się malować. Mogą być to motywy zaczerpnięte z fantastyki, piękne krajobrazy, romantyczne miasteczka, martwa natura, abstrakcje, jaskrawych kolorów pop-art, majestatyczne zwierzęta oraz portrety. Jakie więc ramy będą idealne dla Twojego motywu? Porównaj swoje pomysły z naszymi propozycjami:

  • Ramy w stylu shabby chic dla motywów z kwiatami, starymi domami i uliczkami oraz martwą naturą. Charakteryzują one czar dawnych lat, pasują do romantycznie urządzonych wnętrz, do rozmarzonych motywów i wszystkiego, na co spoglądamy z odrobiną nostalgii.
  • Ramy barokowe dla wedut (historycznych obrazów miast i krajobrazów), obrazów z historycznymi żaglowcami i martwą naturą. Ramy barokowe mają królewską tradycję. One to zdobiły wnętrza pałaców.
  • Ramy aluminiowe dla obrazów pop-art, street art i motywów panoramicznych. Ramy aluminiowe to nowoczesność połączona z chłodną elegancją o prostych liniach. Profile ram aluminiowych są na ogół płaskie i prostokątne, a przez to powściągliwym prezenterem motywu. Pasują one przede wszystkim do wnętrz zawierających elementy nawiązujące do stylu industrial.
  • Ramy drewniane dla krajobrazów, z motywami leśnymi, zwierzętami oraz obrazów impresjonistycznych. Ramy z drewna urzekają swoim naturalnym wdziękiem. Rama drewniana jest ramą uniwersalną.

Harmonia: Kolor ramy a kolory obrazu

Rama typu „eLka” KOMODO

Po tym, jak odpowiedzieliśmy na wszystkie praktyczne pytania, należy dokonać wyboru koloru ramy, ponieważ będzie on miał zasadniczy wpływ na percepcję obrazu. Rozróżnić należy tu klasyczne kolory czarny i biały, neutralny szary, kolory ciepłe i chłodne.

Obrazy na których dominują jaśniejsze kolory zasadniczo bardziej harmonizują z jasnymi ramami. Natomiast do obrazów, na których dominują ciemne kolory, bardziej pasują ramy w ciemnych kolorach. Im więcej kolor zawiera niebieskiego tym chłodniej go odbieramy. Im więcej kolor zawiera żółci, tym bardziej wydaje się ciepły. Obraz, na którym przeważają ciepłe kolory, działają na obserwatora pobudzająco i stymulująco. Przeważają natomiast chłodne kolory, wtedy obraz ma efekt uspokajający. Radzimy wybrać ramę o takim kolorycie, aby odpowiednio wspomagał on temperaturę koloru obrazu.

Wskazówka od WszystkieRamy.pl: Właściwy kolor ramy może nie tylko nadać harmonicznego wyglądu, lecz może także kolorystycznie zaakcentować wybrany szczegół obrazu. Czerwone listwy ramy mogą na przykład podkreślić czerwień kwiatu róży.
Artykuły pasujące do tego tematu
Sklep internetowy z ramami do obrazów, ramkami do zdjęć i passe-partout. Wysyłamy ramy na terenie całej Polski.