Menu

Które szkło jest odpowiednie do oprawy zdjęć?

W momencie oprawy fotografii, grafiki, czy innego obiektu w ramce pojawia się pytanie: jakie szkło wybrać? Ponieważ nie każde szkło jest takie samo, a różnice w odbiorze dzieła sztuki, czy cenie są bardzo duże. Niezależnie od tego, zdecydowali się Państwo wydać znaczną sumę na profesjonalne szkło muzealne, czy zwykłą szybę, chcemy Wam przedstawić różnice w ich rodzajach.

Jako szybkie streszczenie tego artykułu można powiedzieć, że zwykłe szkło sprawdza się w większości przypadków i jest bardzo często stosowane do oprawy zdjęć. Opcją może być szkło antyrefleksyjne, ale wiąże się z pewnymi wadami. W przypadku bezpośredniej ekspozycji na działania promieni słonecznych zalecany jest wybór szkła antyrefleksyjnego akrylowego, albo nawet lepiej szkła muzealnego z ochroną przed UV. Zapewni to pewną ochronę przed blaknięciem i pozwoli przez długie lata cieszyć się radością z oglądania pięknego dzieła sztuki.

Szlifowane szkło ochroni przed urazami

Szlifowane szkło ochroni przed urazami

Użycie szkła w ramach do zdjęć jest tak powszechne, że pewnie większość z nas już praktycznie nie zastanawia się nad tym dlaczego jest używane. W szczególności płaskie zdjęcia, wydruki i rysunki nie utrzymałyby się w ramce bez nacisku szyby i tylnej ramy. Być może małe formaty będą się jeszcze trzymać w ramce, jeżeli jednak mówimy o dużych powierzchniach to nacisk byłby niewystarczający. Cała kompozycja ramy, począwszy od profilu listwy, poprzez szkło i tylną ścianę ma za zadanie trzymanie obrazu. Plakaty, grafiki, akwarele, czy rysunki na papierze są bez wyjątku oprawiane za szkłem.

Obrazy olejne i akrylowe na płótnie lub drewnie, jak również nowoczesne obrazy na płytach Alu-Dibond nie wymagają szkła, ponieważ są już wystarczająco stabilne i zabezpieczone. Do nich wystarczy pusta rama bez szkła i bez tylnej ściany. Muzea czasami odstępują od tej zasady i aby chronić swoje dzieła sztuki przed zabrudzeniami i zwiedzającymi dają dodatkową ochronę w postaci szyby.

Kolejną zaletą szkła do ram jest to, że obraz chroniony jest przed wpływami środowiska i uszkodzeniami, takimi jak wstrząsy, wilgoć, brud i owady. Ale wysokiej jakości szkło do obrazów zapewnia jeszcze więcej, ponieważ chroni dzieła sztuki przed promieniami UV, które powodują, że z czasem obrazy blakną. Ponadto redukuje irytujące odbicia światła na szybie. Niełamliwe szkła akrylowe są często stosowane w dużych formatach, a ponadto w budynkach użyteczności publicznej.

Powrót do góry

Szkło normalne a szkło błyszczące

Normalne szkło jest bardzo często używane w oknach, a także jest standardem w większości ram do obrazów. Pod wpływem bezpośredniego światła odbija się ono dość silnie, dlatego też nazywa się szkłem błyszczącym. Zwykłe szkło ma zazwyczaj około 2 mm grubości. Tanie szkło z Dalekiego Wschodu może być nieco cieńsze, z kolei droższe szkło jest wykonane z tafli o grubości 2,4 - 3 mm. Oczywiście takie szkło wygląda na cenniejsze i jest bardziej stabilne zwłaszcza w przypadku dużych formatów. Ponieważ jednak szkło ma dość dużą wagę (około 5 kg na m2), to użycie go do dużych ram do zdjęć sprawi, że będą one dość ciężkie.

Zalety normalnego szkła

  • Tanie
  • Odporne na zarysowania

Wady normalnego szkła

  • Odbicie światła
  • Ryzyko uszkodzenia
  • Brak ochrony przed promieniowaniem UV
  • Duża waga w dużych formatach

Powrót do góry

Różnica pomiędzy szkłem przezroczystym a szkłem białym

Szkło można podzielić na „szkło zwykłe przezroczyste” i tak zwane „szkło białe”. Szkło zwykłe przezroczyste zawsze ma lekki zielonkawy odcień, które zazwyczaj widoczne jest tylko na krawędzi cięcia. Odbarwienie jest spowodowane zawartością tlenku żelaza w szkle. Oczywiście lekki, zielony odcień zniekształca również kolor obrazu, co jest szczególnie zauważalne na białych powierzchniach. Rozwiązaniem jest szkło białe o wyższej jakości, które swoją nazwę zawdzięcza neutralnością koloru. W porównaniu ze zwykłym szkłem przezroczystym, to szkło ma niższą zawartość tlenku żelaza i jest białe, a nie zielone. Białe szkło oznacza czyste szkło przezroczyste. Jest to najczęściej stosowane szkło w ramach do obrazów, ale jest nieco droższe od zwykłego szkła przezroczystego. Dlatego też warto zastanowić się nad wyborem szkła, zwłaszcza w przypadku jasnych motywów obrazu, ponieważ może ono zakłócić oddawanie barwy.

Krawędź szkła przezroczystego
Krawędź szkła białego

Różnica między szkłem lanym a szkłem płaskim

W przeciwieństwie do szkła płaskiego, szkło lane tak zwane „float” jest znacznie wyższej jakości. Otrzymany produkt jest idealnie płaski o praktycznie równoległej powierzchni. Termin „float” pochodzi z angielskiego i oznacza płynny, co nawiązuje do wykonania szkła. W trakcie procesu produkcyjnego, płynne szkło o temperaturze około 1100 stopni C przelewane jest w sposób ciągły z pieca do dużej wanny wypełnionej płynna cyną. Szkło rozlewa się po cynie, równomiernie pokrywając jej powierzchnię. Napięcie powierzchniowe cyny nadaje szkłu bardzo gładką i jednorodną powierzchnię. Po odprężeniu czyli przejściu przez ok. 120 m przez chłodzącą odprężarkę tunelową, szkło osiąga postać "wstążki" o temperaturze pokojowej. Ze względu na dużą zawartość tlenku żelaza szkło wydaje się lekko zielonkawe.

Tańszą opcją od szkła lanego jest szkło walcowane. Metoda ta polega na walcowaniu masy szklanej, a następnie pocięcie jej na płyty. W zależności od rodzaju walcarki można uzyskać szkło płaskie lub wzorzyste. Szkło walcowane nadaje się do wyginania i hartowania. Jednak cierpi na tym uzyskany efekt optyczny, ponieważ na tym szkle widać falowania. Takie niedoskonałości widoczne są czasem na starych szybach okiennych. Zatem do oprawiania obrazów zalecane jest szkło float o wyższej jakości, z wyjątkiem tanich ramek z Dalekiego Wschodu, jest to standard w przemyśle ramiarskim.

Powrót do góry

Szkło antyrefleksyjne

Szkło normalne i szkło antyrefleksyjne

Szkło antyrefleksyjne jest dobrym wyborem, jeśli nasz obraz wystawiony jest na działanie silnego źródła światła lub chcemy ograniczyć irytujące odbicia. Powierzchnia szkła antyrefleksyjnego jest mikrotrawiona podczas specjalnego procesu. Matowa powierzchnia rozszczepia padające światło, redukując przy tym bezpośrednie odbicie. Dzięki temu refleksy są bardziej rozproszone i nie przeszkadzają tak bardzo. Jednak należy pamiętać, że szkło nie jest całkowicie pozbawione odbicia. Ogromną zaletą szkła akrylowego jest to, że jest ono bardzo lekkie i nietłukące się.

Szkło antyrefleksyjne jest zatem matowe i mniej błyszczące niż zwykłe szkło, ale ma to niewielki wpływ na blask koloru. Cierpi na to również intensywność optyczna kolorów z powodu matowego szkła. Ponadto szkło antyrefleksyjne zawsze musi leżeć bezpośrednio na obrazie, ponieważ z większej odległości widok obrazu stanie się coraz bardziej mleczny i mętny. Dlatego też zwykłe szkło antyrefleksyjne nie nadaje się do ram z passe-partout i nie jest z nim oferowane. Jeżeli zależy nam na użyciu passe-partout rozwiązaniem będzie szkło antyrefleksyjne muzealne. Mimo, że jest ono znacznie droższe od zwykłego szkła antyrefleksyjnego jest znacznie mniej odblaskowe, a także zapewni dodatkową ochronę przeciwko promieniom UV.

Zalety szkła antyrefleksyjnego

  • Stosunkowo niedrogie
  • Odporne na zarysowania
  • Redukcja odbić światła

Wady szkła antyrefleksyjnego

  • Matowe wykończenie
  • Niskie zniekształcanie kolorów
  • Nie nadaje się do passe-partout i głębokich ramek
  • Duża waga w dużych formatach
  • Ryzyko złamania
  • Brak ochrony przed promieniowaniem UV

Powrót do góry

Szkło muzealne

Powszechnie używany termin „szkło muzealne” jest bardzo popularne, ponieważ słowo „muzeum” kojarzy się z wysokimi i restrykcyjnymi wymaganiami jakości. Często stosowane jest w oprawie obiektów muzealnych, kolekcjonerskich, takich jak oryginalne dzieła sztuki, czy wartościowe dokumenty. Jest to szkło posiadające powłokę antyrefleksyjną i zapewniające maksymalną ochronę przed promieniowaniem UV. Dzięki szkle muzealnemu można zredukować odbicia światła do minimum około 1%. Szkło standardowe odbija światło padające w około 10%. Ta różnica jest naprawdę znacząca dla kolekcjonerów i kiedy już pozna się szkło muzealne, ciężko jest wrócić do zwykłego szkła.

Ale jaka jest różnica pomiędzy szkłem muzealnym a zwykłym szkłem antyrefleksyjnym? Zwykłe szkło antyrefleksyjne ma precyzyjnie zmatowioną powierzchnię, która rozprasza padające światło i tym samym redukuje bezpośrednie odbicia. Natomiast szkło muzealne posiada niezwykle odporną na zarysowania powłokę antyrefleksyjną, która neutralizuje padające fale światła. Co ciekawe szkło jest prawie niewidoczne i ledwo można je zauważyć w ramce. Dzięki temu oddanie barw jest oryginalne nawet w mniej optymalnych warunkach oświetleniowych. Specjalna powłoka szkła muzealnego pozwala również na osiągnięcie różnych poziomów ochrony dzieła sztuki przed promieniowaniem UV. Jest to możliwe nawet do 99%. Praktycznie niewidoczne szkło muzealne gwarantuje cieszenie się z oglądania obrazów z trwałą ochroną przed szkodliwymi wpływami środowiska.

Spostrzeżenia:

Chociaż szkło muzealne jest prawie niewidoczne, a odbicie światła zredukowane do minimum, bezpośrednie wystawianie dzieła sztuki nie jest pożądane. Na przykład lampa, która będzie świecić bezpośrednio na obraz, odbije się w szkle, nawet jeśli będzie to odbicie zredukowane. Nawet najlepsze szkło muzealne pozwala na pozbawienie odbicia w 99%, a nie 100%. Na pierwszy rzut oka nie widać prawie żadnych odbić, dopiero przy głębszym przyjrzeniu się można zauważyć odbicia światła. Trzeba przyznać, że również ochrona przed promieniowaniem UV nie jest w 100%, ale blaknięcie obrazów jest mocno zredukowane. Dlatego też w galeriach sztuki i muzeach pomieszczenia są w większości zaciemnione i wolne od światła dziennego. Mimo wszystko szkło muzealne jest warte polecenia, jeżeli zależy nam na idealnym odbiorze dzieła sztuki i prawidłowej ochronie.

Wskazówka: jeśli Państwa celem jest przede wszystkim ochrona przed promieniowaniem UV, zwykłe szkło akrylowe będzie niedrogą alternatywą dla szkła muzealnego. Szkło akrylowe posiada ochronę przed promieniowaniem UV wynoszącą około 90%, co plasuje je w górnej lidze szkła muzealnego.

W przeszłości szkło muzealne było bardzo drogie i dlatego było wykorzystywane tylko do oprawiania cennych dzieł sztuki. W międzyczasie koszty produkcji znacznie spadły, a ceny stały się przystępne także dla prywatnych klientów. W ten sposób szkło muzealne, oprócz ochrony konserwatorskiej stało się atrakcyjną alternatywą dla zwykłego szkła antyrefleksyjnego. Jest często wykorzystywane do oprawy grafik i fotografii w domach.

Zalety szkła muzealnego:

  • Praktycznie niewidoczne
  • Odporne na zarysowanie
  • Ochrona przed promieniowaniem UV
  • Wierne oddanie kolorów obrazu

Wady szkła muzealnego

  • Drogie

Szkło Clarity firmy Larson-Juhl

Clarity jest synonimem wysokiej jakości szła muzealnego. Szkło wyprodukowane przez firmę Larson-Juhl oferuje najlepszą ochronę cennych dzieł sztuki przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wpływy środowiska, promieniowanie słoneczne, wahania temperatury i starzenie się. Jednocześnie nie zakłóca aspektu estetycznego, a tym samym zapewnia kompleksowe, satysfakcjonujące i trwałe rozwiązania w zakresie perfekcyjnego obramowania obrazów.

Clarity marki Larson Juhl to odporne na zarysowania, wytrzymałe szkło, które redukuje irytujące odbicia do absolutnego minimum bez zniekształcania kolorów dzieła sztuki. To odróżnia to szkło wysokiej jakości od zwykłego szkła antyrefleksyjnego, które ma wytrawioną i matową powierzchnię, która tylko rozprasza padające promienie słoneczne i nie zapewnia ochrony przed promieniowaniem UV. Powierzchnia szkła Clarity jest łatwa w czyszczeniu i nie wymaga specjalnych środków do czyszczenia szkła.

Clarity UV 99 Floatglas

Szkło Clarity UV 99 jest zasadniczo prostym szkłem typu float, ale posiada 99% ochrony przed promieniowaniem UV. Oznacza to, że 99% szkodliwych promieni słonecznych będzie znajdować się z dala od szkła, a tylko 1% z nich przeniknie do obramowanego dzieła sztuki. Niezależnie od tego, czy chodzi o fotografię, grafikę, czy akwarelę, świadome wręcz konserwatorskie obramowanie zapobiegnie blaknięciu kolorów dzieła sztuki lub wręcz uszkodzenia obrazu. Promienie słoneczne sprawiają, że papier staje się kruchy, a kolory żółkną poprzez zmianę składu chemicznego.

Właściwości szkła Clarity UV 99 Floatglas

  • 99% ochrona przed promieniowaniem UV
  • Zapobiega blaknięciu dzieł sztuki
  • Łatwe czyszczenie
  • Dokładnie oddanie kolorów
  • Brak zniekształceń powierzchni, tak zwana „pomarańczowa skórka”
  • Neutralny kolor obrazu z różnych kątów widzenia
  • Spełnia normę ochrony ISO 18902
  • Przeszło Test aktywności fotograficznej (PAT)
  • Spełnia normy w zakresie konserwacji FATG i PPFA

Clarity AR99 szkło muzealne (antyrefleksyjne)

Ochrona obrazu jest tylko jednym z aspektów, który bierzemy pod uwagę przy obramowaniu dzieł sztuki. Jednak oglądanie dzieła sztuki może być znacznie utrudnione przez odbicia. Wielu z Państwa zauważyło z pewnością, że nawet w muzeach i galeriach w zależności od oświetlenia, część obrazu nie jest widoczna z powodu zbyt dużego odbicia światła w szkle. Przecież nie chcemy widzieć siebie w szybie, ale obraz, który znajduje się za nią. Szkło muzealne Clarity AR99 oferuje maksymalną redukcję odbicia w połączeniu z wysoką ochroną przed promieniowaniem UV. Powłoka antyrefleksyjna spełnia najwyższe normy jakościowe, dzięki czemu szkło jest praktycznie niewidoczne.

Właściwości szkła muzealnego Clarity AR99

  • 99% ochrona przed promieniowaniem UV
  • Szkło antyrefleksyjne o jakości muzealnej
  • Zapobiega blaknięciu dzieł sztuki
  • Łatwe czyszczenie
  • Dokładnie oddanie kolorów
  • Brak zniekształceń powierzchni, tak zwana „pomarańczowa skórka”
  • Neutralny kolor obrazu z różnych kątów widzenia
  • Spełnia normę ochrony ISO 18902
  • Przeszło Test aktywności fotograficznej (PAT)
  • Spełnia normy w zakresie konserwacji FATG i PPFA

Clarity AR70 (antyrefleksyjne)

Opcjonalnie można wybrać także szkło Clarity AR70, które będzie doskonałym rozwiązaniem konserwatorskim przy oprawianiu ram. Szkło antyrefleksyjne posiada 70% ochronę przed promieniowaniem UV i odbicie światła mniejsze niż 1%. Szyba zapobiega powstawaniu irytujących odbić. Szkło ma gładką powierzchnię, która pozwala się cieszyć trwałym kolorem i niezakłóconym odbiorem dzieła sztuki. Eliminuje zniekształcenia optyczne, jak na przykład zielone odcienie. Kolejną ważną zaletą jest to, że szkło jest szczególnie odporne na zarysowania, w przeciwieństwie do zwykłego szkła z powłoką antyrefleksyjną.

Właściwości szkła Clarity AR70

  • Brak odbicia światła na szybie
  • Wysoka trwałość szyby
  • Dokładne i wiarygodne oddanie kolorów pod każdym kątem widzenia
  • Łatwe czyszczenie

Na stronie WszystkieRamy mogą Państwo wybrać ramy do obrazów firmy Larson-Juhl i zamówić je bezpośrednio ze szkłem Clarity. Przejdź do ram marki Larson-Juhl.
» przejdź do ram Larson-Juhl

Powrót do góry

Szkło artystyczne i szkło akrylowe

Plexiglas®, szkło akrylowe lub szkło plastikowe to różne nazwy dla szkła sztucznego. Właściwości i zalety szkła z tworzyw sztucznych są często niedoceniane, ponieważ ma ono gorszą reputację. Nie tylko dlatego, że szkło akrylowe jest zwykle znacznie droższe niż szkło normalne i antyrefleksyjne.

Największą zaletą szkła akrylowego jest to, że jest ono niełamliwe. Jeśli ramka spadnie ze ściany lub dzieci trafią w nią piłką nie stłucze się. Jest to szczególnie praktyczne przy częstej zmianie obrazów, bo ostre kąty mogą nas zranić, a szkło akrylowe nie ma łagodne kanty. Szczególnie w przypadku stłuczenia szkła, także obraz jest często uszkadzany przez odłamki. Ponadto przy wysyłce ramy ze szkłem sztucznym można uniknąć niepotrzebnych uszkodzeń w transporcie, ponieważ ryzyko stłuczenia znacznie wzrasta wraz z rozmiarem obrazu. Dlatego też duże ramy do zdjęć są oferowane często w sklepach internetowych tylko z plastikowym szkłem.

Tak na marginesie: ponieważ szkło akrylowe jest dość wrażliwe na zadrapania, w fabryce jest na nią nałożona cienka folia ochronna. Jeśli więc zamawiasz ramkę do obrazów ze szkłem sztucznym, zazwyczaj najpierw musisz usunąć folię ochronną z obu stron. Ewentualne rysy i otarcia występują zazwyczaj na źle rozpoznanej folii ochronnej i rzadko przenikają na szybę akrylową.

Kolejną zaletą jest niższa waga szkła plastikowego w porównaniu ze zwykłym szkłem, co ma ogromne znaczenie szczególnie w przypadku dużych ram do zdjęć. Na przykład w formacie DIN A0 sama szyba waży około 5 kg. Duże ramy do zdjęć z prawdziwym szkłem są więc dość nieporęczne i ciężkie. Dlatego muszą być one zawieszone na ścianie szczególnie bezpiecznie, aby rama nie spadła przypadkowo. Może to skończyć się wypadkiem jeśli jeszcze spadnie na kogoś. Dlatego instytucje publiczne, takie jak szkoły, przedszkola, czy szpitale powinny zwrócić szczególną uwagę na ramy, które są tam wybierane. Lepiej postawić na lżejsze i bardziej odporne szkło sztuczne.

Kolejną zaletą szkła akrylowego jest dość wysoka ochrona przed promieniowaniem UV wynosząca około 90%. Chroni to obraz lub fotografię przed blaknięciem nawet w bezpośrednim świetle słonecznym.

Ale są dwa minusy szkła sztucznego, w porównaniu z prawdziwym szkłem jest ono dość podatne na zarysowania. Dlatego podczas czyszczenia zalecane jest użycie miękkiej ściereczki i nieszkodliwych środków czyszczących. Ponadto sztuczne szkło jest naładowane elektrostatycznie i przyciąga drobne cząsteczki i kurz. W przypadku rysunków węglem drzewnym, pasteli lub szkiców ołówkowych nie należy stosować szkła sztucznego, ponieważ ze względu na ładunek antystatyczny może ono przyciągać cząsteczki pigmentu z rysunku do szkła.

Szkło sztuczne jest również dostępne jako szkło antyrefleksyjne. Szkło z tworzywa sztucznego marki Mira ma również stronę matową i odblaskową. Dzięki temu może być stosowane jako szkło antyrefleksyjne, jeśli będzie skierowane matową stroną do góry.

Zalety szkła sztucznego

  • Niełamliwe
  • Lekka waga
  • Dobra ochrona przed promieniami UV
  • Nadaje się do dużych formatów
  • Brak możliwości uszkodzenia obrazu w przypadku stłuczenia szkła

Wady szkła z tworzywa sztucznego

  • Podatne na zadrapania
  • Droższe od zwykłego szkła
  • Antystatyczne

Powrót do góry

Szkło hartowane i szkło laminowane

Szkło hartowane jest szczególnie dobrze znane z szyb samochodowych i kabin prysznicowych. Szkło to jest bardzo odporne na wstrząsy i uderzenia. W przypadku stłuczenia rozbijają się one na tysiące drobniutkich kawałków, nie powodując skaleczeń. Wadą jest duża waga, ponieważ szkło hartowane ma grubość 4 mm ze względu na wielowarstwową konstrukcję, a tym samym jest dwukrotnie grubsza i cięższa od zwykłego szkła. Właśnie ze względu na te czynniki szkło hartowane nie jest używane do produkcji ram do zdjęć. Ponadto jest ono trudne w obróbce technicznej.

Istnieje także szkło laminowane, które w przeciwieństwie do szkła hartowanego nie pęka na małe fragmenty w przypadku uszkodzenia, ale pozostaje nienaruszone w całości. Folia wpleciona w szkło zapobiega jego rozpadaniu się na pojedyncze kawałki. Mirogard Protect firmy Schott zyskało sławę w muzeach jako bezpieczne szkło laminowane. Nawet w przypadku uderzenia obraz jest chroniony i nie zostanie uszkodzony przez szkło.

Zarówno szkło hartowane jak i laminowane są stosowane głównie w miejscach publicznych, gdzie uszkodzone szyby i ich odłamki nie mogą stanowić zagrożenia życia ludzi.

Powrót do góry

Szkło w ramach z ochroną przeciwpożarową

Rama do zdjęć B1 Alpha

Szkło w ramach do zdjęć jest równie ważnym tematem, którego nie należy lekceważyć w prewencyjnej ochronie przeciwpożarowej. Zwłaszcza instytucje publiczne są coraz częściej zachęcane do zakupu ognioodpornych ram, których klasa materiałów budowlanych to B1, a w miejscach które stanowią drogę ewakuacyjną zaleca się nawet materiały budowlane klasy A1. Można również zakupić certyfikowane ramy z ochroną przeciwpożarową, ale tylko z tłukącym się szkłem lub drogim i ciężkim szkłem hartowanym. Zwykłe szkło jest pochodzenia mineralnego i podobnie jak aluminiowe ramy do obrazów nie pali się. Odporne na stłuczenia szkło akrylowe, które często jest używane w instytucjach publicznych jest palne, tak samo jak szkło plastikowe, a przy tym wydziela silny, toksyczny dym i dlatego nie może mieć certyfikatu ognioodpornego.

Dlatego też instytucje publiczne stoją często przed dylematem, z jednej strony wymaga się ognioodpornych, a przy tym nietłukących się ramek, co bardzo ciężko jest połączyć w jednym modelu. Ponieważ szkło hartowane nie jest szkłem standardowym i jest bardzo ciężkie i drogie, oferowane jest tylko dla kilku ramek przeciwpożarowych.

Powrót do góry

Wskazówki co do czyszczenia

Tradycyjne środki do czyszczenia szkła lub woda są zalecane do szkła normalnego, antyrefleksyjnego, jak również do szkła hartowanego i laminowanego. W zasadzie w trakcie czyszczenia nie można ich zniszczyć, ponieważ są to szkła porównywane do szkieł okiennych.

W przypadku szkła muzealnego środki czyszczące mogą pozostawić ślady. Dlatego szybę należy czyścić tylko czystą wodą, a w razie potrzeby dodać odrobinę spirytusu.

Natomiast szkło sztuczne jest dość wrażliwe i do czyszczenia nie wolno używać żadnych środków czyszczących zawierających alkohol, rozpuszczalniki lub ścierne środki czyszczące. Najlepiej do czyszczenia takich powierzchni nadaje się woda i sucha lub zwilżona ściereczka z bawełny lub mikrofibry.  Istnieją także specjalne środki do czyszczenia szkła akrylowego, a także ściereczki antystatyczne.

Powrót do góry

Artykuły pasujące do tego tematu
Sklep internetowy z ramami do obrazów, ramkami do zdjęć i passe-partout. Wysyłamy ramy na terenie całej Polski.